Trekking Iceland August 2013

איסלנד אוג' 2013  Iceland  Aug

ההחלטה לצאת לטרק המיוחד באיסלנד התקבלה אצלי מהר מאד (שלא בהתאם לאופי שלי...) בעת טיול בחרמון עם תום צור, במאי 2013, שבאותו מעמד סיפר כי הוא מוציא טרק פיילוט לאיסלנד ב-1 באוגוסט. המחיר לטיול פיילוט נמוך יותר, מהיותו ראשוני, ללא תקדים, דבר שהפך את ההרפתקה לאטרקטיבית עבורי.

איסלנד, אי שבאיזור הצפוני של האוקינוס האטלנטי, גובל בקו הרוחב 66º = החוג הארקטי, לא דומה לשום מקום אחר בעולם...
כולו גדול פי 5 מישראל. אדמתו איננה נחה לרגע והנוף צפוי להשתנות לעיתים קרובות כתוצאה מפעילות טקטונית של לוחות כדור הארץ. איסלנד יושבת על מפגש בין שני לוחות כאלו ומכאן נובע "אי השקט" של אדמתה.

איסלנד היא אי של ניגודים מדהימים: קרחונים מצד אחד ובמרחק קטן מהם מתפרצים מעיינות מים חמים וגייזרים ...  הרי געש פעילים וקרחון ענק יושב להם על הלוע ... הרים צבעוניים, צמחיה נמוכה, וביניהם זורמים נחלים שיוצרים שפע של מפלים מרהיבים. מים קרים לצד מים חמים, אדמה חשופה או מכוסה קרחונים לפרקים.

יום 1 :
המסע החל בעצירה של יום שלם בברלין עם טיול בין מספר אתרים ידועים :

שער ברנדנבורג

הפרלמנט

האנדרטה

מברלין טיסת ערב ל- Reykjavik  אליה הגענו אחרי חצות. לפני הנחיתה, זה מה שראינו מהמטוס:

הגענו למלון בשם Reykjavik הלכנו לישון ב- 03:00.
ריקיאוויק = "המפרץ המעשן" נקראת כך משום שהראשונים שהגיעו לנמל הטבעי, ראו את
האדים העולים מן המעיינות החמים שנובעים בכל הסביבה.
ריקיא = המעשן ,  ויק =  מפרץ

הקו הכתום מציין את האיזור בו טיילנו, כולל הטרק
בחלק הדרומי של איסלנד

יום 2 :

עם אוטובוס צמוד נסענו למה שנקרא "משולש הזהב" - 3 אתרים פופולריים וכמובן מתוירים מאד.
הרבה נסיעה מעט הליכה. מזג האויר נפלא - שמים כחולים ושמש זורחת, ממש חם.
התחלנו בהליכה בבקע - בפארק הלאומי  Pingvellir

המשכנו למקום כינוס הפרלמנט הראשון בעולם ...  Sincvitlle
ולאחר מכן אל איזור הגייזרים: Geysir שמתפרץ לגובה רב אחת למספר דקות -
אתגר לצילום ברגע ההתפרצות...

הפיקניק הראשון בשטח

משם נסענו למפלים המרהיבים - Gullfoss .
אדי המים עם השמש הזורחת מביאים ליצירת קשת-בענן.

גולפוס - מפל הזהב

נסיעה ללינה בעיירה קטנה ליד Vik .
יום 3 :
היום מסתתרת השמש. למזלנו, הגשם יורד בזמן שאנחנו נוסעים. האוטובוס משנת
1962, ולמרות גילו המופלג - נושא אותנו בגאון לפארק Skaftafell וסביבתו.

מתחילים עם מפל - משהו "רגיל" ביותר כאן :

עוברים לקניון המיוחד:

ומכאן בנסיעה אל הלגונה Jokulsarlon אליה מתנפץ הקרחון הגדול Vatnajokull

אחר הצהרים יצאה השמש ואנחנו באוטובוס בכיוון פארק Skaftafell  ללינה באוהלים
בחניון  Svinafell . האוהל איכותי וגדול, מרווח מאד לאדם יחיד. ארוחת ערב
מצוינת ובשפע, כך יהיה בעצם בכל מהלך הטיול - פינוקים ללא הגבלה...
בלילה לא צריך פנס, האור הצפוני מספיק כדי למצוא הדרך לשרותים . . .
אתר הקמפינג נקי ומטופח - שרותים ומקלחות, עם כל סוגי הנייר הדרושים. התור למקלחות
היה ארוך מדי, ויתרתי. מטבח וחדר אוכל גדולים וציבוריים, ממש 5 כוכבים בשטח.

יום 4 :

היה חם ונעים באוהל בלילה.
היום מוקדש לטרק בפארק Skaftafell.
מענין לציין כי אין דמי כניסה לשום פארק, הם חופשיים לכל מטייל והנקיון מעורר התפעלות !
לוקחים צהרים אתנו בתרמילים ובנסיעה קצרה מגיעים אל תחילת המסלול.

הצוות: יזהר ולואיק האיסלנדי

מפל המשושים  Svartifoss

בערב עצירה באכסניה קטנה, מיטות קומותיים, 120 ס"מ רוחב כל אחת ונועדה לזוג אנשים ואנחנו מתארגנים לזוגות, גם הבודדים שבנינו.  אני חולקת מטה עם אסתי.
ארוחת ערב מבשלים בחוץ כי האיטלקים תפסו את המטבח... אבל אוכלים בפנים.

יום 5 :

תחילת היום מוקדשת להליכה על קרחון. אני ויתרתי, וכך גם נעמי.
(אני עשיתי זאת פעמיים בדרום אמריקה).
מנקודת ההתארגנות (היוצאים לצעוד על הקרחון צויידו בקרמפונים וגרזינים) הוביל שביל הליכה אל שולי הקרחון שהיו מכוסים עפר, כך שצבעו היה חום כהה במקום לבן (כי כך מצטייר קרחון בדמיוננו...). בדרך נתקלנו בשלט אזהרה בעבור מי שמנסים לעלות על הקרחון:

אחר הצהרים נוסעים באוטובוס על כביש 208, מתרחקים מאיזור החוף אל פנים האי, עוברים
את אגם Eldgja. בסוף היום נגיע אל החניון הגדול Landmannalaugar, ממנו יתחיל למחרת הטרק המיוחל.
באיזור החניון יש מעניינות חמים, כמה חבר'ה "אמיצים" הולכים לטבול בהם.
אנחנו בונים שוב את מחנה האוהלים, הפעם מקימים גם אוהל גדול כחדר אוכל. הבישול בחוץ.
המקום מאורגן להפליא: כיורים, שרותים ומקלחות בתשלום (500 כתרים).
האוטובוס יעזוב אותנו כאן, ובמקומו מגיע ג'יפ עם קרון נגרר בעבור הציוד האישי והכללי שכולל
גם מטבח ומזון. נהג הג'יפ הביא עמו את האשה ושני ילדיהם הקטנים. כולם נראים מתורגלים בחיי מחנאות.

יום 6 :

מחנה  Landmannalaugar

בשעות הראשונות השביל מוביל בעליה בין מעיינות ונביעות חמות. באויר מריחים את אדי הגפרית. הנוף משתנה כל הזמן: פעם איזוב צובע הרים בירוק, ואז הרים צבעוניים בזכות תכולת
המינרלים השונים, בין לבין אדי הגפרית ומעיינות חמים מבעבעים.

לואיק "יוצא" מהאדים

מים חמים מבעבעים

ומן החם אל הקר, אחרי הנביעות החמות, הנה קרחונים. . .

זו האכסניה ולידה הג'יפ שלנו עם הקרונית

האכסניה הזאת מוזרה משהו: ראשית, הדמות שמנהלת את המקום, לא ברור אם זו היא
או הוא ... בתי השימוש כאן איומים - מותקנים על במה, לבחורים אין בעיה עם זה, אבל אם צריך לשבת . . . המים קרים מאד ויזרמו בברזים רק אם לוחצים על ידית שמתחת לכיור.
אי הנוחות אולי מטעמי חסכון במים ? באיסלנד ???
רובנו ישנים בתוך האכסניה, בחדר משותף עם הנהג, אשתו ושני ילדיהם. ארבעה מאתנו צריכים לישון בחוץ באוהל.

למרות הקור - מבשלים בחוץ אבל אוכלים בפנים.
האכסניה מחוממת בלילה, הזעתי בתוך שק השינה.

יום 7 :

אחרי לילה חם מאד באכסניה, קמים לבקר קר.
יום הליכה מלא, בדרך מאד מגוונת, אופיינית לאיסלנד: עולים ויורדים לסרוגין בהרים וגבעות,
פעם צועדים על אדמה ופעם על קרחון - חוויה מיוחדת בשעה שאת ישראל עזבנו בשיא החום והלחות... במשך היום די קריר,  8º-10º כאשר הרוח תורמת להגברת הקור.

מחליקים בבוץ ישר אל הקרחון

הולכים לסרוגין על אדמה וקרחון

לקראת ערב, השמיים מתקדרים והתחזית למחר צופה יום סוער מאד. האכסניה שלנו בקרבת
"אגם הברבורים", נעימה, וכרגיל חדר אחד גדול לכולם, מיטות קומותיים זוגיות ובמרכז שולחן אוכל גדול עם ספסלים. השרותים והמקלחות במרחק גדול מבנין האכסניה. לרוע מזלנו, הקור מתגבר יחד עם רוח עזה, מה שהופך את הטיול לשרותים למשימה קשה.

יום 8 :

היום הסוער ביותר במסע שלנו ! ערפל כבד, רוח עזה וגשם שוטף מצליף בנו. המדריכים שלנו בהתיעצות כיצד להעביר את היום הזה, כשמזג האויר לא צפוי להשתנות. דוחים היציאה לשעה 10 ומקצרים את מסלול ההליכה.
ברור שלא נוכל לעצור בדרך לפיקניק, אז מכינים כריכים לצהרים - כל אחד לטעמו...
עטופים היטב בלבוש חם, מעיל ומכנסיים שמגינים מגשם, יוצאים לדרך כשרוח צד עזה מקשה על הליכה בשביל...

וכדי להבטיח שנרטב, עלינו לחצות נהר עמוק וסוחף ! המים קרים, הזרם חזק, הרוח ממשיכה לנשוב בעוצמה והגשם ממעל לא עוצר...  חולצים נעלים, תולים אותן על הצוואר, מפשילים מכנסיים ונועלים נעלי גומי. טכניקת חציית הנחל היתה כזאת: כל שלושה משלבים ידים במהודק והולכים הצידה נגד הזרם. בגדה השניה, תוך גשם מתמיד, מנגבים הרגלים, גורבים גרביים, נועלים נעלים - שום דבר לא נותר יבש. אין ברירה צריך לסיים את המסלול במהירות שלא לתת לגוף להתקרר, ולהגיע לחניון הבא.
אנחנו הולכים בקצב די מהיר, ארבע שעות ללא עצירות למנוחה, שתיה או אכילה.
לפני סיום, עוד נחל לחצות, לפחות לא עמוק במיוחד, עם הרבה סלעים לדלג ביניהם.
כולי רטובה, מכף רגל (נעלים וגרביים) ועד ראש (כובע צמר, כפפות, מעיל פליס שהיה מתחת למעיל הגשם, המכנסיים).

בערב, באכסניה עם הבגדים הרטובים

שוב כולנו בחדר אחד באכסניה, במיטות "זוגיות" ויש צ'ופר - מטבח פרטי בתוך החדר ושולחן אוכל גדול במרכזו. עכשו חם ונעים.

יום 9 :

לא הצלחתי להרדם בלילה בגלל כאבי בטן ובחילות. בבקר לא יכולתי לאכול ולמרות זאת יצאתי להליכה של 17 ק"מ. נלחמתי בגופי וברוח הנושבת, לפחות אין גשם (בינתיים...).

לקראת סוף היום, צריך שוב לחצות נחל עמוק וסוחף ודוקא עכשו מתחיל שוב גשם . . . הרגליים קופאות לי כבר באמצע הדרך. בצד השני, מתנגבים ונועלים וממשיכים עד האכסניה
Godaland באיזור Porsmork

החדר גדול ונחמד, כולנו יחד. המטבח לא רחוק. נכנסתי למטה לנוח, אכלתי מעט וישנתי היטב.

משמאל - האכסניה

יום 10 :
קמתי מרגישה טוב. בחוץ ערפילים עם סכוי לגשם, לכן שוב הוחלט על שנוי מסלול. הוא יהיה קצר יותר, רק 10 ק"מ בעליה תלולה, אל תצפית ואולי יהיה צורך לחצות נחל. האפשרות האחרונה גרמה לי לוותר על ההליכה. היה מעונן מאד אבל גשם לא ירד. התהלכתי בסביבה וצפיתי בהתרחשויות: מסתבר שזו נקודת הסיום של הטרק, ומכאן כולם יוצאים בנסיעה. בין האכסניה, לכביש, מפריד נחל רחב ידים אותו יכולים לעבור רק ג'יפים ואוטובוס אחד 4X4, שהוכשר למעבר הקשה. הוא מגיע פעמיים ביום ופועל "כמאסף" למי שרוצה.

אוטובוס  4X4

כאשר הגענו לכביש, עזבנו את האוטובוס לטובת מניבוס רגיל, עם גרר, שלקח אותנו למלון האחרון בעיירה קטנה ומרוחקת - Leirubakki. סוף סוף מקלחת נורמלית ומיטה נעימה.
ארוחת הערב מוגשת בבנין השכן.

יום 11 :

היום האחרון לטיול. מעמיסים את הקרונית ואחרי נסיעה קצרה מגיעים אל "העמק המעשן" שנקרא כך על שום האדים העולים שם מעשרות נביעות של מים חמים. המסלול לא ארוך, בעליה ממושכת כאשר לכל אורכו זרועות נביעות של מים חמים, שחלקן יוצרות נחלים קטנים ואחרות יוצרות מקווי מים.

העמק המעשן

אחרי כשעה וחצי, מגיעים על נחל של מים חמים שבו ניתן ליטבול בבריכות טבעיות.
החבר'ה טובלים ואני מצלמת:

לואיק     Loic

7 מהחבר'ה טובלים

אחר הצהרים נוסעים לריקיאוויק. יש לנו כשעתיים להסתובב חופשי בעיר, צילומים, קניות, ופגישה בקפה פריז. לעיר רחוב ראשי ארוך, העולה מן הים ובו מיטב החנויות במחירים לתיירים...
בשמונה בערב הולכים ביחד למסעדה גדולה, לארוחה אחרונה באיסלנד. מזנון ענק של כל מאכלי הים. הסלמון היה מצויין !

בנין הפרלמנט של איסלנד

ריקיאוויק ב- 11 בלילה

ברקע סמל העיר - הכנסיה הגבוהה

עכשו נוסעים לשדה התעופה, לטיסה אחרי חצות, דרך דיסלדורף, לנתב"ג, לשם נגיע למחרת אחר הצהרים.

איסלנד - חוויה מיוחדת במינה. אי מענין, מגוון ושונה מכל מקום בעולם - - -
תם ולא נשלם:  אחרי טעימה קטנה, נותר הרצון להגיע לכאן שוב ולראות איזורים נוספים, הפעם ברכב על מנת "להספיק" הכל.....