UPPER-MUSTANG Trek Nepal Sep. 2014

מוסטנג-עילית על גבול טיבט, מדבר גבוה ואוכלוסיה דלילה
מפת איזור מוסטנג, צפון נפאל, ספט' 2014

מוסטנג-עילית Upper - Mustang נקראת גם "הממלכה האסורה" משום שעד שנת 1993 אסור היה לזרים להכנס לאיזור זה. היתה כאן ממלכה עצמאית, עם מלך שמכהן עד היום, שהפרידה בין טיבט לשאר השבטים בנפאל. בתקופה שסין השתלטה על טיבט, ברחו רבים לאיזור מוסטנג כולל מורדים חמושים. לכן סגרה נפאל את האיזור לביקורים.

האוכלוסיה דומה במוצאה לטיבטים והדת השולטת באיזור היא בודהיסטית מה שמסביר את ריבוי המקדשים לאורך הדרכים והמנזרים בכפרים. מוסטנג-עילית היא חלק אינטגרלי של נפאל, אך התושבים עדין פונים אל המלך ועושים כדברו.

בחרתי לצאת לכאן משום שזה איזור שונה בטבע, באקלים, ביישובים, באנשים, בתרבות ובדת.
זאת למרות שנפאל גובה דמי כניסה מוגזמים - 500 $ למטייל, ואיננה נותנת דבר בתמורה למחיר המופקע !  בנוסף, התייר נדרש לשכור מדריך, סבל, לשלם עבור לינה, אוכל ותחבורה.
                                                     ~ . ~ . ~ . ~ . ~

הנופים במוסטנג הם דרמטיים, עוצרי נשימה ומלאי ניגודים קיצוניים:
זו רמה הררית מתנשאת בין 3500 מ' ל-  4100 מ' מדברית, כמו טיבט, כשהאחרונה אף גבוהה יותר.
ההרים צחיחים, צבעוניים מאד בחלקם, ולעומתם בעמקים זורמים נהרות שופעי מים. ברקע, בנוף הרחוק, רואים את הפסגות המושלגות של הרכס הגבוה יותר. בעונת החורף - כל איזור מוסטנג זוכה למעטה שלג.
האוכלוסיה הדלילה מתרכזת בכפרים קטנים, המרוחקים מאד זה מזה, ליד מקורות המים, על אדמה שמאפשרת חקלאות. הגידולים העיקריים הם עצי צפצפה לבנין (כי העץ גבוה וזקוף מאד), אורז, כוסמת, עשב למרעה וגם ירקות -  כרוב, גזר, חסה...

לצער המטיילים ברגל, חלק ניכר מהשבילים הפכו לדרך-ג'יפים. כך יוצא שהצועדים צריכים להתחלק במסלול עם כלי רכב ואופנועים, ולמעשה לתת להם תמיד זכות קדימה. מעבר לכך, כלי הרכב גורמים לזיהום אויר ואבק, וזה מה שאנחנו, ההולכים, נאלצים לנשום.
אין ספק שהדרכים הללו משפרות את איכות חיי המקומיים, מקצרות  זמני אספקה ומאפשרות ניידות טובה יותר.
אבל מדוע אי אפשר להשאיר שביל הליכה למטיילים מופרד לגמרי מדרך-ג'יפים  ???  זאת נפאל...
לאן הלכו 500 $ ששלם כל תייר ???

האוכל שמציעים בכל האכסניות הוא די מגוון. אבל, למען הזהירות ושמירה על בריאותנו - נמנענו מכל בשר, התמקדנו בביצים קשות (לא מטוגנות ! ) וכל מה שמבושל.
העונה המתאימה לטרק המוסטנג היא בין החודשים יוני-ספטמבר, דוקא כאשר בשאר נפאל יורדים גשמי המונסון. האיזור המדברי במוסטנג מאופיין ברוחות עזות וסופות אבק משך כל השנה אך הן מתונות יותר בתקופת הקיץ, וזהו הזמן הנוח יותר לטייל שם.

ההתחלה: ביום 3 בספטמבר 2014 יצאנו (תמר ואני) בטיסה לעמאן ומשם דרך קטאר לקטמנדו.
             שדה התעופה בעמאן הוא חדש אבל לא מושקע ומה שחמור יותר - היחס לעוברים בו
             מחפיר, שלא לדבר על כך שלא מדברים אנגלית... דוחָה בקטאר היא ההפך המוחלט: לא
             רק חברת תעופה מצויינת, היחס בשדה התעופה מסביר פנים לתייר בכל מובן.
             נחיתה בקטמנדו ב- 4.9.2014, נסיעה לאכסניה (כן זו המוכרת HI...), התארגנות
             ליציאה מחר, פגישה משמחת עם המדריך הותיק שלנו Ghattaraj.

5.9.2014 יום ששי - בשעה 07:00 יוצאים "באוטובוס תיירים" לעיר פוקארה.
להפתעתנו, יש באוטובוס מיזוג אויר וגם wifi !!!  בגלל תאונת דרכים שקרתה בדרך, הגענו לפוקארה באיחור שעתיים. למזלנו, מצא לנו גטראז' אכסניה מצויינת:
The Little Tibetan Guest House
והיא ברחוב הראשי, בחצר אחורית, עם גינה טרופית ושלוה מלאה. בזריזות הכנו את התיקים שנקח אתנו מחר לטרק, שתחילתו בטיסה לגומסום.

יום 1  -  שבת  6.9.2014     From Pokhara 800m. to Jomsom 2720m to Kagbeni  2810m

טיסתנו נועדה לשעה 06:00 ונדחתה בשעה וחצי בגלל גשם סוחף. משהתבהרו השמיים, יצאנו לדרך במטוס קטן של 12 נוסעים, לטיסה נפלאה !
היתה ראות טובה ומהמטוס יכולנו לראות את ההרים הגבוהים: Nilgiri 7061m ועוד כמה פסגות של רכס האנפורנה.

שדה התעופה בתוך העיר פוקרה

נילגירי 7061 מטר גובהו

הטיסה היתה קצרה מדי... ב- 08:15 כבר אכלנו ארוחת בוקר בגומסום וב- 09:00 יצאנו לתחילת המסלול בדרך לעיירה קגבני.
השביל ברובו על דרך ג'יפים, בעליות וירידות והכל לאורך הערוץ הרחב של הנהר Kali-Gandaki.

הנהר קאליגנדקי עם מבט אל ג'ומסום

אחרי שעתיים של הליכה, מגיעה הרוח העזה "להדגים" לנו את הצפוי בחבל ארץ זה...
תוך 4 שעות הליכה מג'ומסום הגענו לאכסניה בקגבני, חדר עם מקלחת ושרותים.
בגלל הרוח העזה לא יוצאים החוצה רק מציצים מהחלון לראות את השדות הצבעוניים: הצהובים הם חיטה  שהבשילה, הוורודים הם הכוסמת (buckwheat) שעדין בפריחה, ירוק בהיר הוא האורז שקרוב להבשלה וקציר. וכמובן ערוגות של כרוב, חסה וגזר.
הרבה כוסמת מגדלים בכל איזור מוסטנג. לחם שעשוי ממנה הוא כהה בצבע וטעים מאד.

יום 2  -  יום א' 7.9.2014    From Kagbeni 2810m. to Chele 3050m

לפנינו יום הליכה די ארוך, 7 שעות,  בעליות תלולות וירידות דומות. ערוץ הנהר קאליגנדקי מלוה אותנו רק שאנחנו צופות עליו ממרומי ההרים.

העיירה צ'לה על הרכס

הנוף מסביב מדברי, צחיח ומרהיב בגוונים משתנים של קרקע וסלעים. מעט מאד כפרים בעמקים, תמיד ליד מעיין ונהר - נראים כמו נווה-מדבר.

בעיירה צ'לה קבלנו חדר פשוט עם שתי מיטות והשרותים בחוץ. אין מקלחת, אבל יש בחצר צינור מים קרים. האמיצים (שקהל לא מרתיע אותם) "מתרחצים" מהר ומיד מתיישבים מול שמש של אחר הצהרים להתחמם ...

CHELE  צ'לה

באכסניה בצ'לה - מתחממים אחרי רחצה במים קרים

מתברר לנו שאין אף ישראלי השנה במסלול זה. לעומת זאת פגשנו אנשים ממדינות אלו:  פולניה, סלובניה,ארה"ב, צרפת, רוסיה, גרמניה, בלגיה, לטוויה, קנדה.

יום 3  -  יום ב'  8.9.2014    From Chele 3050m to Syanboche 3800m

קמנו לבוקר בהיר מקסים וקר. יום הליכה קשה לפנינו - טיפוס של 830 מ' שיארך לנו 10 שעות.
אחרי שלוש וחצי שעות של עליה רצופה, בנוף מדברי צחיח, הגענו לעיירה Samar מנוחה קצרה עם תה.
מעל לרכסי המדבר המרתק, מזדקרות הפסגות הגבוהות של נילגירי, טיליצ'ו וטורונג.
בדרך פגשנו קבוצה של מקומיים שהסכימו להצטלם אתנו.

מקומיים בלבוש טיבטי מסורתי

מעבר הרים ני-לה 4010 מטר

ארוחת צהרים בעיירה Bhena.
לפנות ערב הגענו לעיירה הקטנה סיאנבושה.

יום 4  -  יום ג' 9.9.2014    From Syanboche 3800m  to  Ghami  3520m

היום מעט קל יותר, רק 6 וחצי שעות הליכה. השמים מעוננים ודי קריר.

מקדש באמצע הדרך

המדריך שלנו והעיירה גאמי

בצהרים הגענו לכפר גאמי והתארחנו באכסניה של אחיינית המלך.
בכפרים בממלכת מוסטנג,
יש לכל בית חדר תפילה. הכניסה אליו רק לבעלי הבית, רק לבודהיסטים.
קבלנו חדר נחמד בקומה השניה, ללא שרותים. במקלחת המשותפת היו רק מים קרים - ויתרתי...

בעלת הבית הזמינה אותנו לבקר בחדר התפילה, שהוא גם מנזר של איש אחד. הנזיר היחידי כאן הוא קרוב משפחה שעוסק בין השאר בציור מנדלות. המנזר מהווה גם חדר תצוגה לעבודות של מקומיים
וחפצים שהגיעו מטיבט.

האחיינית של המלך בכפר גאמי

יום 5  -  יום ד' 10.9.2014     From Ghami 3520  to  Lo-Mantang 3810

יצאנו לדרך ב- 06:15. תחילת המסלול בירידה לערוץ הנחל ולאחר שחצינו אותו, עליה רצופה עד ליישוב האחרון לפני העיר הגדולה, עיר הבירה - לו-מנטנג. בשעה 10:30 כבר נאלצנו לאכול ארוחת צהרים בצ'אראנג  Charang 3560m , כי עד לעיר הבירה אין כל יישוב.
מזג האויר נעים מאד והדרך כולה רק עליות וירידות לסרוגין. זה אופיים של כל השבילים בחבל ארץ זה: יורדים אל ערוץ נחל, חוצים אותו ואז עולים לראש ההר הבא, וחוזר חלילה...
 אחרי 10 וחצי שעות הליכה, הגענו אל עיר הבירה לו-מנטנג.
כאן זכינו לחדר גדול עם שרותים ומקלחת ואפילו מים חמים היו בה !

עיר הבירה לו-מנטנג ברקע

עצי הצפצפה משמשים לבנין והעלים -  מזון לבהמות

מקדש שבדרך  Stupa

האורגת

יום 6  -  יום ה'  11.9.2014    נשארים ב-  Lo-Mantang 3810m

היום מוקדש כולו לעיר הבירה וסביבתה. בבקר מעונן מאד ואנחנו יוצאות ברכיבה על סוסים.
אחרי שעתיים הגענו לכפר 3900m Choser   שבו

מספר  מנזרים עתיקים, העתיק בניהם בן 900 שנים. איפשרו לנו לצלם במנזר באיזור התפילה .
הסביבה ההררית משופעת במערות. בגדולות שבהן, גרו תושבים  עד לא מזמן וחלק אחר שימש מינזרים. כניסה לשם כרוכה בתשלום, ויתרנו.

איזור התפילה במנזר

דשים אורז במקלות...

בצהרים חזרנו ללו-מנטנג ואחרי ארוחת צהרים יצאנו לסיור בעיר, בעקר אל המנזרים הפעילים. בתוך המנזרים אסור לצלם, אבל זכינו להיות נוכחות בטקס דתי, בודהיסטי, מרשים ביותר !
את הסיור סיימנו ליד ארמון המלך. מצער מאד לראות שארמון המלך, למרות היותו הגבוה ביותר בעיר, עלוב ומוזנח ביותר.

העיר לו-מנטנג, המבנה האדום הגדול הוא המנזר

ארמון המלך

יום 7 -  יום ו' 12.9.2014     From Lo-Mantang 3810m  to  Charang 3560m

התחלנו את יום ההליכה ב- 06:30. הדרך כרגיל - עליות וירידות, יחסית מתונות היום. עליה ארוכה מערוץ הנחל אל הכפר צ'אראנג.

יום 8  -  שבת, 13.9.2014   From Charang 3560  to  Syanboche 3800m

הבקר מעונן וקריר, יוצאים לדרך ב- 06:00 כי לפנינו יום ארוך מאד של 10 וחצי שעות הליכה.
מעט אחרי השעה 10:00 הגענו שוב לכפר גאמי 3520 מ'. אחרי גאמי שוב עליה ארוכה ותלולה עד למעבר ההרים 4050 מטר. מכאן שוב ירידה תלולה ולאחריה עליה ממושכת מאד עד לסיאנגבושה. בין כל ירידה לעליה - חוצים נהר...
אל העירה הגענו תוך גשם קל.

הפרחים שמופיעים בכל מנזר וחדר תפילה.
הדפסים שלהם מופיעים על בדים שונים, ריפודים ובציור על שולחנות

מבט אחרון לכפר גאמי בדרך לסיאנבושה

יום 9  -  יום א' 14.9.2014   From Syanboche 3800m  to  Samar 3660m

היום לא ממהרים כי לפנינו רק 4 וחצי שעות הליכה. יצאנו לדרך ב- 07:15 אבל העננים נמוכים, הולכים בתוכם ונרטבים. הראות מוגבלת מאד, אין שום נוף. בלילה כנראה ירד גשם כי הכל רטוב.

כל היום לא פגשנו מטיילים, לא עולים ולא חוזרים.
מעטים התיירים באיזור זה: א) מפני שאיננו מוכר (לא ברשימת הטרקים הקלאסיים) ב) מפאת דמי כניסה גבוהים.
כך היה גם אתמול, משך 5 שעות לא פגשנו איש !

מאחר והגענו מוקדם, עשינו סיור בכפר ועלינו אל המנזר הקטן שבראש הגבעה.

מראה סמאר מהמנזר הקטן

חדר האוכל בסמאר

יום 10  -  יום ב' 15.9.2014   From Samar 3660m  to  Kagbeni 2810m

יצאנו לדרך ב- 06:30 ולא ידענו איזה יום מפרך עומד לפנינו. התחלנו בירידה ארוכה ותלולה לנהר ואחרי שעתיים הגענו לצ'לה.
מעט לפני 10 בבקר, הגענו ל- Chusang 2980m  וכאן "נאלצנו" לאכול ארוחת צהרים, כמו גם להצטייד במים, כי עד קאגבני לא יהיה כל ישוב.
כיצאנו שוב לדרך, החלה הרוח, שמהר מאד הפכה לסופה עם משבים עזים. קשה לעמוד זקוף, אי אפשר לצעוד, הפנים מכוסים להגן מפני האבק, ובנוסף השביל תלול בעליה או בירידה . . .
בשעה 15:15 הגענו סוף סוף לקאגבני, אל אותה אכסניה ממנה התחלנו את מסלול המוסטנג.

בדרך לקאגבני, רואים היטב את שדות הכוסמת

יום 11  -  יום ג' 16.9.2014    From Kagbeni 2810m  to  Jomsom 2710m & to Pokhara
החלטנו להתחיל את היום מוקדם מאד, בתקוה שאולי נצליח להתקדם מג'ומסום בכיוון פוקרה. לא הערכנו שנצליח להגיע ביום אחד עד פוקרה, אבל . . .
יצאנו
ב- 06:00 בהליכה אל ג'ומסום, בתוך ערוץ הנהר קאליגנדקי. ביום הראשון לטרק, מג'ומסום אל קאגבני, הלכנו בדרך המובילה על ההרים, מפני שבנהר המים היו גבוהים. עכשו המים פחתו וכך קיצרנו את זמן ההליכה ותוך שעתיים וחצי הגענו לג'ומסום.
התישבנו בבית קפה, לקפה ועוגה, ובו בזמן המדריך חיפש אופציה לנסיעה, לפחות כדי מחצית הדרך עד פוקרה. למזלנו, הוא מצא ג'יפ חדש (שהביא תיירים מפוקרה) שצריך לחזור אליה מיד. המחיר היה מצויין (110 $ ) כמובן קפצנו על המציאה.
"המחיר" האחר היה 10 שעות של טילטולי דרך, חלקם קשים. אפילו מפל מים עצום חצינו עם הג'יפ. אבל היה גם שכר: הגענו מאוחר בערב לאכסניה הטובה, למיטה נקיה ונעימה !

כאן מסתיים המסע המענין, בחבל ארץ מרתק, שמתוייר מעט.

17.9.2014 יום ד'   בפוקרה  (800 מטר מעל פני הים)יום מנוחה, כביסה ובעקר פגישה עם בני כרמי וחבריו.
בערב עדין יורדים גשמי המונסון, גשם חזק משך שעתיים רצופות ואחריו שוב חם...

18-20.9.2014  ימים ה' ו' ושבת  בפוקרה

מצאנו בית קפה טוב לארוחות בוקר - Olive Cafe  אליו חזרנו מדי יום. אחרי יום, למדו את כל ההעדפות שלנו וזכינו לשרות מצויין.

בקרנו במשרדי ההגירה להאריך את האשרה שלנו ביומיים ונאלצנו לשלם על חודש שלם - 30 $ !!
הלכנו למשרד של פלייאיסט וסכמנו שם עם אשר, שנצא לטרק ה- ABC ב-  21.9.2014 . שלחו לנו סבל "מיוחד" מקטמנדו: Durga
את ארוחות הערב ערכנו לרוב באחד מבתי הסטייק שממש ממול האכסניה: Everest-Steak-House או Pokhara-Steak-House  הראשון הוא הטוב מביניהם.

הטיול כולו - איזור המוסטנג + אנאפורנה  -   עלה לי 2860 $ (כולל כרטיס טיסה, דמי כניסה לפארקים, אש"ל, תשר, ויזה).