Everest Base Camp & Gokyo-Ri & Renjo-La pass Oct. 2016

October 2016 - Everest Base Camp, Gokyo-Ri   and
 Renjo-La  Pass

הפעם החלטתי לצאת לטרק הארוך והקשה ביותר שעשיתי עד כה.
יצאתי לבדי, לחודש מלא. בשטח שהייתי 24 ימים מתוכם 21 ימי הליכה כולל
את 2 ימי ההתאקלמות. 3 ימים נוספים עצרתי לנוח במקומות שהקסימו אותי.

יצאתי ב-3 באוקטובר, כהרגלי עם חברת התעופה של Qatar, ביציאה מקפריסין ובחזרה דרך ירדן.

בקטמנדו נחתתי ב- 4 באוקטובר ואת פני קיבל לא אחר מאשר Ghattaraj
המדריך הנצחי שלנו (של תמר ושלי, בשנים קודמות). המשרד של Swissa היה אחראי למכונית שאספה אותי. שני לילות ראשונים העברתי במלון Mantra לא רחוק מהמשרד. מזג האויר לא מסביר פנים - מעונן מאד וגשם לפרקים. נאמר לי שזה המצב לשבוע הקרוב גם באיזור בו אטייל... בערב סעדתי ב K-Too המקום "הרגיל", המלצרים הכירו אותי -  הרגשת "בית".

כסבל-מדריך מינו לי את Charma -  אבא של Ghattaraj איש מבוגר בן 58.

יום 1  -  יום ה' 6.10.2016  Flight to Lukla 2840m. walk to Monjo 2830 m

בשדה התעופה של קטמנדו התנדבו 3 צעירים ישראלים מקסימים לסחוב לי את התיק הכבד בין כל תחנות הבידוק והמאזניים, פשוט לא נתנו לי לגעת בו... אפגוש אותם שוב בערב, באכסניה. חברת התעופה אתה טסתי - GOMA.
בחוץ מעונן ורטוב מגשם שפסק לא מכבר, וחששתי שהטיסה תתבטל, אבל למזלי (ושל כולם) אין רוח וממריאים בזמן. הטיסה היתה נעימה.  בלוקלה יורד גשם קל, וצ'רמה (הסבל) אמור לפגוש אותי ביציאה משדה התעופה. הוא איש גבוה מאד וכך אני אמורה לזהות אותו. אבל כולם כאן נמוכים, כלומר הוא לא הגיע... אני נלחצת, וקשה לי עם הציוד הכבד בגשם. עזר לי מקומי להגיע לאכסניה הקרובה, שמהווה מקום מפגש, ושם, אחרי כשעה מתייצב צ'רמה. הטעו אותו בקשר עם שעת ההגעה שלי.
שותים תה חם (כי קר מאד) ויוצאים לדרך, למונז'ו.
אחרי כ-7 שעות הליכה, עם הרבה עיכובים בגלל שיירות יאקים ותור ארוך  בצ'ק-פוסט, הגעתי למונז'ו לאכסניה Mount Kailash Lodge. חלקתי חדר עם ההולנדית (דלילה) שהתחברה לשלושת הישראלים המקסימים, שמתכוונים ללכת את "שלושת הפסים". בחדר יש בית שימוש וגם כיור, המקלחת קרה בלבד, ויתרתי.

מראה מחלון המטוס

שיירת יאקים עוברים גשר תלוי

יום 2  -  יום ו' 7.10.2016  Monjo 2830m. to Namche-Bazar 3440m

רק בבוקר פסק הגשם שירד כל הלילה. השביל רטוב, בוץ, והסלעים חלקים, מה שמקשה על ההליכה במעלה שביל שרובו מדרגות. קר, העננות נמוכה ולעיתים ערפל מסתיר את הנוף וגם את השביל. המסלול עובר לאורך הנהר Dudkossi מצד לצד על הרבה גשרים תלויים. בצהרים הגעתי לנמצ'ה, לאכסניה המוכרת Camp-De-Base
חדר נקי עם 2 מיטות (אחת עבורי והשניה עבור התיק הגדול), בפרוזדור שרותים, ומקלחת חמה תמורת 4 $ - היה שווה...

ירדתי לשוטט מעט בעיירה, בתוך הבזאר. עננות נמוכה כמו בתמונה וגם גשם קל ירד.בערב פגשתי בשני בחורים צעירים מאירן, (אתם אשאר בקשר משך ימים נוספים) לשיחה מענינת ומרתקת - Hemad & Mamas.

יום 3  -  שבת  8.10.2016  Acclimatization day at Namche 3440 m

רטוב, ערפילי וקר, רק 8 מעלות בבקר המאוחר.
יוצאים לטיפוס אל המלון המפואר בגובה 3880 מ', ממנו אמורים לראות את האברסט, אבל עננות וערפל מסתירים את כל הנוף.
בדרך עוצרים במוזיאון מענין, ולידו מיצג, מיזם של ישראלים, אשר בו ממוקמות 2 אבנים, האחת מים המלח - המקום הנמוך בתבל, והשניה מהאברסט - המקום הגבוה בתבל, לצד דגלי שתי המדינות - נפאל וישראל. אותו מיצג נמצא גם בים המלח, עם 2 אבנים מקצווי תבל.
משם יורדים מעט אל Khumjung  "רק" 3780 מ' וחוזרים אל נמצ'ה.

קומג'ונג 3780 מ'

יום 4  -  יום א' 9.10.2016  יום מנוחה נוסף ב- Namche-Bazar

עם תקוה שמזג האויר ישתפר ואתרחק מהתקרית בלוקלה שהלחיצה אותי, החלטתי להשאר בנמצ'ה יום נוסף. ואכן חיכה לי יום כייף עם מזג אויר שמשתפר. ירדתי לבית קפה מצויין להתענג על אספרסו אמיתי ועוגה טובה.
פגשתי את בעלת הבית, שזכרה אותי, ובסכום כל הוצאותי בשלושה ימים, ויתרה לי על תשלום החדר.   מסתבר שבהרבה מקומות מוותרים על תשלום המיטה בתנאי שלוקחים כל הכלכלה במקום. בעלי הבית לא ניזוקים במיוחד כי לא מחליפים מצעים...

נמצ'ה בזאר  3440 מטר

יום 5  -  יום ב'  10.10.2016   Namche 3440m to Tengboche 3860m

השמים מעוננים, לפעמים מגיחה השמש. באחד המדרונות נפלה לי המצלמה והידרדרה רחוק... מצאתי סבל נפאלי שרק תמורת 5 $ הסכים לרדת ולהציל את המצלמה...  בדרך פגשתי קבוצת אנשים מטאיוון שבקשו להצטלם אתי, כהשראה.
בטנגבושה כל האכסניות היו מלאות. לפחות נמצא חדר בודד באכסניה עלובה, נו טוב, רק לילה בודד...
מתברר לי שהשנה יש "הצפה" של מטיילים על מסלול זה, בעקר קבוצות מאורגנות גדולות, שמזמינות מראש חדרי לינה. מצד אחד, נעים לי לראות שמחזירים פרנסה למקומיים ויש חיים על המסלול המיוחד הזה. מצד שני, יש פעמים שקשה למצוא מקום פנוי באכסניות. . .

המינזר הבודהיסטי בטנגבושה

מראה קצה האברסט מטנגבושה

נהר הדוד-קוזי שמלוה את כל המסלול

חלק מהחבר'ה הטאיוונים

יום 6  - יום ג'  11.10.2016
              Tengboche 3860m to Dingboche 4410m

קמתי ב- 05:30 לשמים בהירים וסוף סוף רואים את הנוף המקסים. בעקר בולט ההר היפה  Ama Dablam (אמא ובן) שפסגתו הגבוהה 6814 מטר.
יום מקסים להליכה, ממש התענגתי, כשהגובה ממש לא מפריע לי.
ביישוב דינגבושה אני בפעם הראשונה, בטרק קודם עליתי דרך פריצ'ה שהיא פחות יפה, חשופה לרוחות וחסרת נוף מענין.  מדינגבושה רואים את כל הפסגות הגבוהות ביותר ולמזלי, מהיום, מזג האויר מתיצב עם שמים כחולים !

אמה-דאבלם = אמא+ בן

דינגבושה מהדרך אל התצפית הגבוהה

מייבשים את צואת היאק שמשמשת להסקת תנורי החימום - אין שום ריח !!!

הכרוב שהוא בסיס לכל סלט או תבשיל עם ירקות. גדל בגבהים וסובל את הקור

האכסניה כאן בדינגבושה - Yak Lodge Dingboche - היא די חדשה, גדולה ומרווחת, בבעלות האיש אצלו התארחנו בשנת 2012 בעיירה טוגלה (שהיא תחנה אחת גבוהה מכאן). גם בשנת 1998, בביקורי הראשון במסלול זה, התאכסנתי בטוגלה באכסניה שבבעלותו. לא פלא שבעל הבית זכר אותי ! קבלתי חדר עם שתי מיטות ושרותים קרובים ביותר. שתי מיטות - אחת עבורי והשניה עבור הציוד הגדול, ממש נוח. בסוף השהות חייב בעל הבית רק עבור מיטה אחת ורק לילה אחד, למרות ששהיתי כאן 2 לילות.
אינטרנט עובד טוב עם כרטיסים: 10 $ עבור 15 שעות. מכאן ועד הנקודה הגבוהה ביותר, יש אינטרנט תמורת כרטיסים. כמובן שלפעמים הוא איטי מאד, אבל פועל. זה חידוש עצום מאז הביקור הקודם ב- 2012 כשאז קשר אינטרנט הסתיים בנמצ'ה-בזאר בגובה 3440 מ' ועכשו יש wifi גם ב- 5150 מטר ! הכל במחיר סביר ממש.
העיירה דינגבושה די גדולה ונאה - שוכנת בעמק גבוה רחב ידים שמנוצל לחקלאות.

יום 7  - יום ד' 12.10.2016  Acclimatization day, climb to 4850m

קמתי לבוקר נפלא - השמים כחולים וכל הפסגות בהירות, נוצצות מקרחונים.  בחדר הטמפרטורה 0 מעלות  בחוץ פחות מ- 5- (מינוס).
בשעה 8 יצאנו לדרך שמובילה בתלילות, על שביל דרדרת, אל התצפית הגבוהה. בגובה 4850 מ' התישבתי להתבונן בנוף עוצר הנשימה !  רואים את:
Ama-Dablam,  Makalu,  Lotse,  Island-peak, Lobuche  ועוד...
הדרך למטה עשיתי לאט בגלל הדרדרת. באמצע הירידה עצרתי להתבונן במסוק שהגיע לפנות חולה (בדרך כלל במחלת גבהים).  עד השעה 12 היו היום כבר 6 פינויים כאלו !
מסתבר שכל שרותי ההצלה והמרפאות השתפרו והשתכללו לבלי הכר: המון מסוקים חדשים, מינחתים בכל עיירה, אפילו בגוראק-שפ ב- 5150 מטר, אליה בעבר לא הגיעו.  בכל יישוב יש מרפאה שמאובזרת בציוד שנותן עזרה מיידית לנפגעי מחלת גבהים - מיכלי חמצן ושקי-לחץ (בהם משכיבים את החולה ומגבירים את לחץ האויר המואשר גם בחמצן). מחלת גבהים שאיננה מטופלת מיד, ההידרדרות שלה יכולה להוביל למוות. עם כל הציוד בשטח והפינוי במסוקים, הסכנה הזאת כמעט לא קיימת.  הגעת המסוקים תלויה מאד במזג האויר, אז עד שיוכל להתבצע פינוי, החולה מטופל בציוד הרפואי הנמצא בשטח.  הרבה אכסניות בגבהים, רכשו לעצמן ציוד מציל חיים.
הנה כך דואגים הנפאלים לתיירים שמבקרים אותם - ראוי להוקרה !

בתצפית מעל דינגבושה 4850 מטר

דינגבושה מהדרך לתצפית

הליקופטר בשרות פינוי אוירי

יום 8  -  יום ה' 13.10.2016  Dingboche 4410m to Dogla 4620m

הבוקר צח ומדהים - אין צלול מזה !  מהאכסניה רואים את כל ההרים הגבוהים המפורסמים.
יום של הליכה כייפית עם הרבה עצירות לצילום וסתם להנות מהמראות, מהאויר והאוירה.  מנקודה גבוהה בדרך, משקיפים למטה על פריצ'ה Periche שהיא בגובה 4200 מטר.  לפני אמצע היום כבר הגעתי לטוגלה שם פגשתי את הבן של בעל האכסניה בדינגבושה. שוב זכיתי בחדר עם שתי מיטות ושרותים קרובים. על מקלחת אין מה לדבר, היא לא חמה ויקרה. אני יכולה בלי, כמו עד עכשו וגם הלאה...    ארוחת צהרים בשמש, ברחבה שלפני האכסניה יחד עם כל שאר המטיילים. ישבתי בחברת שוויצרית מוזרה, שלא הפסיקה לדבר, בגרמנית כמובן, והתבררה כמטיילת "מקצועית" כאחת שגדלה בהרים של שויץ.

PERICHE  כפי שנראית בדרך לטוגלה מדינגבושה

בדרך לטוגלה

הכירו את צ'רמה, הסבל/מדריך שלי

רחוק בעמק, רואים אגם בצבע ירוק

כבר רואים את טוגלה ששוכנת בגובה 4620 מטר

יום 9  -  יום ו'  14.10.2016     Dogla 4620m  to  Lobuche 4910m

עוד יום עם שמים בכחול מדהים ושמש שמנסה לחמם, לא בהצלחה גדולה...  אני מרגישה מצויין למרות הגובה וההליכה ממש נעימה.  בדרך עצרתי (עם עוד רבים) להתבונן במטפסי הרים שהעפילו לפיסגת לובושה שגובהו 6100 מטר.
בדרך עוברים מעבר הרים קטן טוגלה-פס 4840 מטר. צלמתי את ההר היפה פומורי (7200 מ') ואת נופצ'ה 7864 מ' שמסתיר מאחוריו את האברסט.
לפני השעה 11:00 הגעתי ללובושה לאכסניה טובה  Peak XV 15  די מפנקת (יחסית למקום...) - על המטה סדין מצמר והשמיכות איכותיות, דואגים שלא יהיה לנו קר בגובה זה.  כאן פגשתי שוב את הקבוצה מטיאיוון, מפגש שמח עם מלא חיבוקים וצילומים, כולל הזמנה לטיאיוון...
אחרי ארוחת צהרים עליתי לתצפית מעל 5000 מטר, שמשקיפה על הקרחון קומבו Khumbu ומנגד רואים את קאלה-פטאר עם שביל נוסף שפיתחו, מחרתים נעלה בו לפיסגה.
בערב ארוחת ערב שמחה עם האירנים ולאחריה משחקי קלפים משעשעים, אתם ועם המדריך שלהם Raj.
האינטרנט בכרטיסיות לפי כמות מגה-בייט שרוכשים, ופועל מצויין. לא להאמין אחרי כל השנים של תקשורת צולעת בסלולריים של המקומיים.

Togla Pass 4840 m

Pumori  7165 m

Lobuche & Pumori

With friends of Taiwan and top of Nuptse 7864 m

לובושה מהתצפית הגבוהה

Khumbu Glacier

יום 10  -  שבת 15.11.2016 Lobuche 4919 to Gorak Shep 5150m

בבקר הטמפרטורה בחדר רק 5- מעלות (מינוס!). השמים בהירים והשמש זורחת אבל קר מאד בחוץ, יום מקסים להליכה. הדרך לא קלה, על סלעים והכניסה לגורק-שפ היא בהליכה על קרחון שכוסה בעפר.
יש כרטיסים ל- wifi לפי נפח גלישה - לא יאומן!
פגשתי שוב את הבחורים מאירן, מחר ניפגש על ההר . . .
נופצ'ה 7864 מ' בדרך לגוראק-שפ

הקרחון מכוסה עפר וסלעים בכניסה לגוראק-שפ

גוראק-שפ ופומורי. "הגבעה" החומה היא קאלה-פטאר, נעלה בשביל מימין ל- 5550 מטר

האכסניה הנעימה Snow Land Highest Inn

יום 11 יום א' 16.10.2016
Gorak-Shep 5150m to Kala-Patar 5550m
                           and down toTogla 4620m

יום מאד ארוך לפני.
קמתי מוקדם מדי ב- 03:00 כשבחדר מינוס 5- מעלות ובחוץ מינוס  10- 15-  מעלות !!  התחלתי לעלות לקאלה-פטאר עוד לפני 03:30 - זו היתה טעות להתחיל כל כך מוקדם, ממנה אלמד להבא... הגעתי למעלה, לפיסגה ב- 5550 מטר, עוד לפני הזריחה והקור עז, למרות שלבשתי כל מה שהבאתי, ביגוד שמתאים לקור קיצוני. הייתי קפואה עד שהגעתי שוב למטה. השביל החדש התברר כנוח יותר בעקר בחלקו הראשון.

בדרך פגשתי את Hemad ו- Mamas האירנים וניפרדנו בצילומים, כי מכאן דרכינו ניפרדות לחלוטין.

הבנתי שאין טעם להתחיל ללכת בחושך, בקור עז. אפשר להמתין עד 6 או 7 בבקר ולהגיע לפיסגה כאשר השמש כבר גבוהה, מה שמאפשר צילום טוב יותר של האברסט והנאה בפיקניק קטן בגובה 5550 מטר. תובנה זו איישם בגוקיו.

With Hemad and Everest

ב-5550 מ' טרם הזריחה שתתרחש מאחורי האברסט, השני משמאל

ההר הבולט הוא אמה-דאבלם מזוית שונה

האברסט מאחורי, אחרי הזריחה

גוראק-שפ וקרחון קומבו ממרומי קאלה-פטאר

אחרי שהייה קצרה בפיסגה הקפואה של קאלה-פטאר, התחלתי בירידה איטית וזהירה חזרה לגוראק-שפ, שם עצרנו לארוחת בקר מאוחרת. המשכנו לרדת ללובושה ומשם ירדנו עד טוגלה, לאותה אכסניה ואותו חדר נעים.  אני מודה שהגעתי עייפה מאד, סחוטה, מיום ארוך של הליכה קשה. גם הברכיים כואבות.
יום 12  -  יום ב'   17.10.2016  Togla 4620 m to Pangboshe 3930m

הבוקר שוב קר מאד ומתחיל מעונן. בחדר 1- מעלות ובחוץ ערפל אבל ההרגשה טובה. מתחילים ללכת לפני 8 ולאט לאט נקרעים העננים והשמש מציצה מידי פעם.
היום יורדים מעט על מנת לעלות שוב אל גוקיו, תוך עקיפת מעבר ההרים Cho-La Pass.
אין רוח כך שנעים ללכת. בפחות משעתיים אני בפריצ'ה. מלבד תה, אני הולכת לבקר במרפאה הגדולה, שליד האנדרטה לכבוד מי שקיפחו חייהם בטיפוס לפיסגת האברסט.  לפנגבושה הגענו בצהרים, לאכסניה טובה עם שרות פחות נעים... האכסניה OM Kailash Hotel  ובה פגשתי מכר של זאב (אחי) אלי ועמית פרדס.  עשיתי מקלחת רותחת כי אי אפשר לכוון את חום המים, 5 $ מחירה. היה טוב אחרי הרבה ימים בלי מקלחת.

האנדרטה בפריצ'ה

מתקרבים לפאנגבושה
יום 13  - יום ג'  18.10.2016
Pangboshe 3930m to Phortse-Tanga 3680m

מוקדם בבקר מעונן מאד אבל אחרי 9 מתבהרים השמים והנוף מרהיב. המסלול עולה ויורד חליפות, רוח חזקה נושבת ומגבירה את תחושת הקור.
לא כדאי לעצור בפורצה אלא להמשיך לפורצה-טנגה, שם אכסניה נחמדה ואוכל טוב.
את המראות המרהיבים מספק ההר היפה אמה-דאבלם, ועל הדרך פרחי סתו, שלכת ובעלי חיים אופיניים להר.

Ama-Dablam אחד ההרים היפים בעולם, בעולם הצילום בודאי

עקר העובדים בחקלאות הן נשים, כאן הן אוספןת תפוחי-אדמה

צבעי סתו ובעלי חיים אנדמיים

יום 14 - יום ד' 19.10.2016   Phortse-Tanga 3680m to Dole 4110m

הבקר קר (לא משהו חריג באיזור...), עננות נמוכה וערפל כבד, רק 4 מעלות בחדר האוכל.
אחרי כמה ימי הליכה במגמת ירידה, שוב מתחילים לעלות בכיוון הפיסגה הבאה - גוקיו. היום הליכה די קצרה עד Dole כשאת כל הדרך מלווה גשם זרזיפי, שפע מים בנחלים והמון מפלים לאורך כל הדרך.  אני מרגישה מצויין, למרות שהלכנו מהר מאד בעליה.  מעונן עד הערב ואז מתחיל הקור.
האכסניה YETI INN היא חדשה ובאופן חריג מנוהלת על ידי אשה, מה שמבטיח נקיון ובישול טוב - מומלצת ! החדרים גדולים, חלונות הזזה ואפילו רשת. כנגד מה ?  איזה זבוב או יתוש מסוגל לעלות לגובה 4110 מטר ולשרוד ? 😊
יש באכסניה חדרים מסוגים שונים, החל "ממפוארים" עם שרותים ומקלחת, כמו גם חדרים פשוטים (כמו שלי) עם שרותים בקצה הפרוזדור. חדר האוכל ממש מפואר, עם ספות וכורסאות מרופדים ליד השולחנות.
כאן פגשתי לראשונה את ההולנדי  Gerco אותו אמשיך לפגוש בימים הבאים וגם בקטמנדו נצא לאכול ביחד. אנחנו משוחחים בגרמנית להנאת שנינו.

האכסניה בדולה - YETI INN

יום 15  -  יום ה' 20.10.2016  Dole 4110m to Macherma 4470m
בלילה ירד שלג על ההרים מסביב. מעונן מאד, בחוץ קפוא, בחדר האוכל 1- (מינוס) מעלות. בצהרים, כשהתבהרו השמים, הגענו למצ'רמה לאכסניה טובה Tashi Dele שזאת ברכת השלום של הבודהיסטים (נמסטה היא הברכה של הינדים).
גם מצ'רמה גדלה מאד מאז הביקור לפני 4 שנים והתחדשה באכסניות גדולות ונוחות יותר. עיקר השיפור הוא בריבוי חדרים זוגיים ושרותים שנוספו בתוך המיבנה, גם אם בקצה הפרוזדור.
כמעט בכל אכסניה יש היום מקלחת תמורת  $4-5  כשברובן המים החמים תלויים בקולטי שמש, ובשמש כמובן... במקומות בהם המים מחוממים בגז - המחיר גבוה.

מצ'רמה   Macherma

יום 16  -  יום ו' 21.10.2016  Macherma 4470m to Gokyo 4790m

אין צורך למהר בבקר כי עד הצהרים נגיע לגוקיו. הדרך לא קשה במיוחד, עוברת בעמק לאורך 3 אגמים ירוקים, שמסודרים לפי גודלם: תחילה הקטן, אחר הבינוני ומתחת לגוקיו - האגם הגדול. ברקע רואים את ההר הגבוה   Cho-Oyu שגובהו 8200 מטר.
האכסניה המומלצת, אליה הגענו היא  Namaste, גם ההולנדי הגיע לכאן. זו אכסניה גדולה מאד בניהול טוב של בחור צעיר. מסתבר שכל האכסניות בתפוסה מלאה, מזל שמצאתי חדר טוב, שנמצא במבנה מרוחק מחדר האוכל, שמהווה מרכז הענינים גם כשלא אוכלים... השרותים בקצה הפרוזדור רק שאין חשמל בחדרים. לעומת זאת, בזכות חלון זכוכית גדול, עליו מקרינה השמש (אם מואילה להופיע) החל מהצהרים - החדר חמים, עד שיגיע הערב הקר.
בגלל גודלה, יש לאכסניה שני חדרי אוכל. במבנה סמוך, יש בית קפה שמגיש קפה אמיתי עשוי במקינטה יחד עם דברי מאפה טעימים. לא להאמין, סוף העולם, הגובה רב, ללא דרכי גישה אלא שבילים צרים להולכי רגל בלבד, ויש פינוקים כאלו !
בערבים
חדר האוכל מחומם וכך גם בבקרים, יותר מכל מקום אחר.

האגם השני, מכוסה בחלקו באצות

האגם השלישי - גוקיו, ופיסגת גוקיו אליה עולים מחר

מבט מגוקיו אל עבר רנז'ו-לה פס, אותו אעבור בעוד יומיים

האכסניה  נמסטה

שקיעה על צ'ו-אויו  Sunset over Cho-Oyu

יום 17  -  שבת   22.10.2016  Gokyo 4790m  to Gokyo-Ri 5360m
                                                                           וחזרה ללינה בגוקיו

למדתי מהנסיון של העליה לקאלה-פטאר, שאין צורך לקום באמצע הלילה על מנת לטפס לפיסגה. מחכים לשמש שתזרח ויוצאים לדרך כשהכפור מתחיל להפשיר.
אז קמתי ב-7 לבוקר מקסים, שמים כחולים, אף ענן, החלונות מכוסים שכבת קרח עבה. ב- 8 יצאתי לדרך, עם כל הביגוד החם שיש לי. אמנם בתחילה היה השביל קפוא, מכוסה קרח דק, אבל כבר באמצע העליה התחלתי לפשוט שכבות ולהרגיש קלילה בתנועה. עליתי לאט ואחרי מעט פחות מ-3.5 שעות הייתי למעלה ב- Gokyo-Ri  5360 m. שם המתינה לי חוויה נפלאה של שמש חמימה, אויר צלול ונוף עוצר נשימה ! ישבתי שם עם גרקו ועוד כמה אנשים, עשינו פיקניק, הצטלמנו ונהנינו מהחיים.
חוויה כזאת נהדרת לא זכורה לי מן העבר . . .
אולי היום הנפלא ביותר בכל המסע הנוכחי, עבורו היה שוה להזיע, לרעוד מקור, להתעייף - - -

ולראיה - התמונות:

העמק עם שלושת האגמים, גוקיו והקרחון - מראה מהפיסגה

בגוקיו-רי  5360  מ',   האברסט מאחורי...

צ'רמה ואני בגוקיו-רי  5360 מ'

האברסט  8845 מ'  מימין נופצ'ה ועם הענן - לוטצ'ה

יום 18  -  יום א'  23.10.2016  יום מנוחה בגוקיו  4790 מ'

מגיע לי לנוח עוד יום, במקום היפה הזה, במזג אויר נפלא ולאגור כוחות למעבר הפס רנז'ו-לה   Renjo-La Pass. התפנקתי בבית הקפה שם פגשתי מכרים מהדרך וגם כמה חדשים. שוחחתי הרבה עם זוג אמריקאי צעיר - בראד ומקנזי.
יש בעיירה מרפאה גדולה ומינחת למסוקים, כמו בכל יישוב לאורך המסלול. אין ספק שריבוי המרפאות והציוד נותן עזרה ראשונה וחיונית, בעקר למי שחלו במחלת גבהים, שכן היא מחמירה במהירות עד סכנת חיים.

בערב, שוחחתי עם משפחה אוסטראלית: אב ושלושת בניו הבוגרים (כולם נשואים), שיצאו למסע "גיבוש".

יום 19  -  יום ב'     היום הגדול והמיוחד
                                     Gokyo 4790m to  Renjo-La pass 5360 m          & down to Lungdhen 4360m

הגיע היום הגדול של מעבר "פס"  מעבר הרים גבוה ואחריו ירידה של 1000 מטרים.
עוד יום בהיר ויפה, מזג האויר ממש משתדל עבורי לכבוד יום חשוב וקשה.
יצאתי לדרך ב- 07:20 (במחשבה שלאחר מעשה הייתי צריכה להקדים בשעה) תחילת השביל קל ונוח בעליה מתונה. אחרי כשעה מתחיל הסיפור - מגיעים למעין "קיר" עליו שביל דרדרת צר מאד . . .  נו, ואת זה אני צריכה לעלות עם תרמיל על הגב ומצלמה, שלא לדבר על הסבל עם הציוד הכבד. הוא כנראה רגיל.
אחרי 5.5 שעות של טיפוס קשה, הגעתי למרומי מעבר ההרים רנז'ו-לה     Renjo-La pass  5360 meters
המראה מלמעלה מדהים עוד יותר מאשר משתי הפסגות אליהן הגעתי לפני כן. רואים יותר מן האברסט וההרים שבסביבתו, רואים את גוקיו, את העמק ואת האגמים. מזג האויר הנעים מפתה להשאר אבל לפנינו דרך ארוכה מאד בירידה, עד היישוב הבא ללינה.  הירידה לא היתה כל כך קשה כמו ארוכה, וכשעייפים הדרך מתארכת עוד יותר. בינתיים ירדה החשיכה ושום יישוב לא נראה באופק.  שעה או יותר, הוביל אותי צ'רמה (הסבל/מדריך) בביטחה, בחושך מוחלט ואני בחרדה...  בתום יום הליכה של 12 שעות, הגענו לנקודה (אי אפשר לקרא לזה יישוב) שנקראת לונגדן שמורכבת מ-5 אכסניות קטנות המרוחקות זו מזו קברת דרך.  רק בחמישית, האחרונה, נמצאה לי מיטה לרפואה, בחדר ללא תאורה ושרותים רחוקים.
"התנפלתי" על 2-3 כוסות תה היות ולא היו לי מספיק מים משך היום !  שכחתי שבמשך כל היום הארוך, לא אפגוש אף מסעדה, קיוסק או יישוב למלא מים...
הייתי עייפה אבל שיעול טורדני ומתמיד לא איפשר לי להרדם.
בעצם, בנקודה זו תם ונשלם המסע עבורי, מכאן ואילך, ממשיכים לרדת עד לוקלה, עד קטמנדו - - -

תחילת המסלול המתון - רואים את צ'רמה על צלע ההר

חלק מהמסלול התלול בזיגזג על הדרדרת

אחרי הדרדרת מגיעים הסלעים ומעבר ההרים עדין רחוק

ליד הדרך

הדגלים למעלה מסמנים את הפס, עד אליו יש "קיר" אבן

על הפס עם צ'רמה

שוב צופים ומתפעלים מהגדול מכולם - האברסט

יום 20 -  יום ג' 25.10.2016  Lungdhen 4360m to Thame 3800m

זהו, עכשו מגמת הירידה היא סופית, בעמק שלא הכרתי עד כה. וכמו בכל עמק בנפאל, בתחתיתו נהר וגשרים נמתחים מעליו מצד לצד. הבוקר קר ובהיר ובמהלך היום העננים מכסים את השמים. בצהרים הגעתי לטאמה, לאכסניה נהדרת עם כניסה כמו לארמון - Thame View Lodge. חדרים עם מצעים נקיים ושרותים מצוחצחים - ממש רמה אחרת מכל מקום. תאורה חזקה בחדר ממנורת פלואורוסצנט, עם מפסק נוסף ליד המטה - לא יאומן ! להפתעתי היו מעט מאד אורחים באכסניה די גדולה. כאן פגשתי את הספרדי סנטיאגו.

טאמה   THAME

האכסניה בטאמה

יום 21 -  יום ד' 26.10.206  Thame 3800m to Namche Bazae 3440m

היום יום שמש נהדר, אפשר להוריד כמה שכבות לבוש ולהנות מהדרך במזג אויר נפלא. הלכתי בניחותא כי בעוד יום, כל הנופים המופלאים האלו יעלמו מעיני.
הדרך ממשיכה לעבור בערוץ נהר ועל פני גשרים תלויים אחדים.
בצהרים הגעתי לנמצ'ה מכיוון שונה מזה שהגעתי אליה לפני כשבועיים, אל אותה אכסניה Camp de Base. התפנקתי בארוחת צהרים דשנה וירדתי למרכז כדי לקנות גליל נייר טואלט אחד ב- 1.5 $ !!!  היו גם יקרים יותר ב- 2 $, כן, המחיר בעבור גליל נייר טואלט אחד !
טעינת טלפונים וסוללות כאן בחינם והאינטרנט פועל עם אותה סיסמה, כך שלא נאלצתי לשלם שוב על השרות.
האכסניה התמלאה בקבוצות רבות שהקימו רעש גדול בחדר האוכל. קבוצת הרוסים השתכרה והיתה קולנית במיוחד.

גשר תלוי מעל פני תהום...

הגשר התחתון יצא משימוש, העליון בפעולה, והנהר 600 מטר לפחות, למטה

נמצ'ה בזאר  Namche-Bazar  3440 m

יום 22 - יום ה' 27.10.2016 יום מנוחה ונופש ב- Namche-Bazar 3440m

באתי לנפאל לחודש והטרק התנהל ללא עיכובים כך שנותרו לי מספר ימים עד החזרה ארצה. החלטתי להשאר כאן יום נוסף, להנות מהמראות, האויר והאוירה ולהשתעמם יום אחד פחות בקטמנדו...
לקראת הצהרים כשהאכסניה התרוקנה והיה פחות קר בחדר, עשיתי מקלחת חמה ולבשתי בגדים נקיים. בהרגשה של התחדשות, יצאתי לשוטט בעיירה ומצאתי בית קפה מקסים - Sherpa Barista - מעוצב בסגנון ארופאי, שמגיש קפה ממכונת אספרסו איטלקית לצד דברי מאפה משובחים.
הייתי יכולה להשאר כאן עוד ימים אחדים אבל מעבר להוצאותי האישיות (לינה + אוכל) נוספת עלות הסבל 20 $ לכל יום...

גם הפעם, ויתרו לי על הוצאות החדר מאחר ורכשתי מהאכסניה כל הארוחות, אינטרנט ומקלחות.

יום 23 -  יום ו'  28.10.2016 Namche 3440m to Phakding 2610m

הבוקר מתחיל קר עם שמש זורחת. במונז'ו עצרתי לשתות תה עם צ'יפס, על מרפסת שמש שקשה להפרד ממנה..  לפקדינג הגעתי אחר הצהרים המוקדם וצ'רמה, משום מה, בחר לעצור ללילה באכסניה לא נעימה למרות שביישוב מבחר גדול של מקומות לינה.  בחרתי לאכול ארוחת ערב במסעדה אחרת ופגשתי אנשים מענינים.

יום 24 -  שבת 29.10.2016  Phakding 2610m to Lukla 2840m

הדרך ללוקלה היא בעליה כמובן, האחרונה וסופית. כאן עצרתי ללילה באכסניה הקרובה לשדה התעופה  The Nest, ממנה רואים ומצלמים את כל המתרחש על מסלול ההמראה והנחיתה . . .

יום 25 -  יום א' 30.10.2016  Flight from Lukla to Kathmandu

הטיסה שלי נועדה להיות בין הראשונות, עם חברת GOMA. לפני 8 בבקר נחתתי בקטמנדו, שם המתינו לי והסיעו אותי למלון חדש  AVATAR ונהדר. 6 קומות למלון ועוד 2 קומות של גגות, עם מעלית שפועלת כל הזמן גם כשיש הפסקות חשמל בעיר (ויש כאלה כל היום...). החדר ענקי, המקלחת גדולה עם מקלחון (מים חמים כל היממה), המיטה גם היא ענקית, בקיצור - תנאים למנוחה ורגיעה.  התענוג, ללא ארוחת בקר עלה לי 25 $.

25.10.2016  ועד  3.11.2016    Days in Kathmandu
מעכשו עד הטיסה הביתה ב- 3 בנובמבר, נותרו לי מספר ימים בהם נהגתי לאכול ארוחת בוקר בפומפרניקל, שם פגשתי את גרקו ההולנדי ואת ספי ובני. בערבים, באופן "מסורתי" אכלתי בשר במסעדת K-Too. ערב אחד אכלתי שם עם גרקו אוכל צמחוני שהיה טעים ביותר.
אל שדה התעופה הסיעו אותי במכונית של המלון, ללא תמורה.

סוף דבר :

סיימתי את המסע הזה בסיפוק עצום על שעמדתי בבצוע כל המסלול שתכננתי מראש. היו ימים קשים והיה גם יום קשה במיוחד, ומכולם יצאתי שלמה בגוף ובנפש.

שמחתי מאד להיווכח שכל מסלול האברסט השתכלל והתפתח מאז 1998 ובודאי מ- 2012 למרות רעידת האדמה הנוראה שפקדה את נפאל.  נוספו הרבה אכסניות והן עצמן שיפרו תנאי מגורים ויצרו הרבה חדרים של שתי מיטות.  במקום שרותים שהיו פעם בורות כריעה בחצר, נוספו שרותים מערביים בכל קומה, בסוף כל פרוזדור.  בהרבה אכסניות הוסיפו מקלחות בתשלום, אבל המים החמים תלויים בקרינת השמש, ואם כבר היתה שמש - בכמות המתרחצים הבזבזניים...
גם האוכל השתפר מאד, במיגוון ובאיכות. פחות אנשים סבלו משלשולים...
השנה היה הרבה יותר קר, מעונן וגשום, בהשואה לבקורים קודמים שלי, באותו חודש בדיוק. אוקטובר אמור להיות ברובו חמים ויבש ממשקעים.  למזלי, בימי השיא  החשובים, מזג האויר האיר לי פנים.

יש משהו מיסטי, רוחני, בפלאי הטבע העצומים הללו, שרובם לא ראו רגל אדם. ההרים הגבוהים ביותר שניצבים שם מאז ומעולם, בתוך שקט מוחלט, על רקע שמים כחולים, מנוקדים בעננים זעירים, תחת זוהר השמש - ממכר, לא ?!
אותי בכל אופן . . .

קצת פרטים טכניים:
עלות כולל הכל  -  3000 $

מתוכם:
טיסה לנפאל עם הקטארים דרך דוחא  915 $
טיסה בנפאל, ללוקלה הלוך ושוב   300 $
ביטוח מקיף   155 $ בעבור 32 ימים
סבל/מדריך 20 $/יום ל-24 ימים סה"כ  480 $
כל השאר הם כלכלה בזמן הטרק ובקטמנדו ואפילו מתנות קטנות.